V-aţi pus vreodată întrebarea cum ar fi dacă cercetaşii ar avea o facultate pentru ei?! Un loc în care să înţeleagă şi să îmbunătăţească mecanismele organizaţiei care ne învaţă benevol “să lăsăm lumea un pic mai bună decât am găsit-o”. Un spaţiu în care să întregim pentru câteva zile o parte din familia internaţională a cercetaşilor? Ei bine, ne bucurăm să va povestim că această există sub numele de The Academy, iar anul acesta, 3 dintre colegii noşti români au fost “cursanţii” ei. Îi lăsăm pe ei să ne povestească mai departe experienţă.
The Academy este evenimentul care oferă cea mai bună posibilitate de networking şi training responsabililor sau membrilor echipelor de proiect de la nivel naţional, într-un context internaţional. Se desfăşoară în fiecare an din 2008, iar anul acesta noi am zburat către Porto. Cunoscutul oraş din Portugalia pentru activitatea de comerţ, a creat cadrul ideal de schimburi cu cele mai noi informaţii din ariile de interes pregătite pentru academie: Strategie şi Management, Educaţie şi Training, Comunicare.
Ne-am împărţit cu greu între sesiuni (30 la număr), care mai de care cu impact. Însă, motivaţia cu care am plecat de acasă fiecare dintre noi, a făcut că procesul să fie unul facil, setaţi fiind pe înţelegerea proceselor, mecanismelor şi priorităţilor de la nivel european a organizaţiei. Am învăţat noi abordări de leadership, cum se dezvoltă o strategie în organizaţiile de cercetaşi, recrutarea şi retenţia voluntarilor adulţi, planificare succesivă, PR şi comunicare în organizaţie sau Youth Empowerment, dar şi cum să abordezi problema discriminării sau să te pregăteşti pentri o evaluare de activitate, de proiect sau chiar de centru local.
Cele 4 zile pline de training, cu câte o sesiune dimineaţă şi una după-amiază, au fost facilitate de voluntari WOSM sau WAGGGS. Cu această ocazie am putut învaţă mai multe despre modul lor de lucru al ghidelor, organizaţie cu membrii preponderent din rândul fetelor care îmbrăţişează însă aceleaşi valori cercetăşeşti şi care îşi arată deschiderea pentru viitoare proiecte comune.
Dimineţile au început cu o scurtă sesiune în plen care ne explică cum se va deruleze ziua, iar discursul fiecărui invitat ne-a ajutat să începem ziua plini de inspiraţie şimotivaţie. Pe de altă parte, seară ne întâlneam fiecare cu peer-grupul din care făceam parte pentru a împărtăşi lucruri pe care le-am învăţat. Printre ele putem aminti:
– nevoia de a seta şi urmă scopul comun pe care mişcarea Scout îl propune, în toate activităţile cercetăşeşti iar acesta este acela de a educa tinerii să devină cetăţeni activi. S-a punctat ideea că pierderea acestui scop duce doar la acţiuni sociale şi nu la “scouting”.
– dimensiunea internaţională a cercetăşiei şi cum schimburile internaţionale şi dialogul multicultural, îmbunătăţesc procesul cercetăşesc.
– noi abordări în felul în care alte organizaţii naţionale lucrează cu membrii ei, observând o implicare a tinerilor la nivel naţional în structuri decizionale sau executive; aspectcare ne-ar plăcea să se întâmple şi mai des în România.
Ideea de peergroup a fost binevenită în condiţiile în care în cadrul sesiunilor fiecare îşi găsea noi parteneri de discuţii şi de activităţi, dar plecând cel mai probabil de laideea de “patrula” de acasă s-a realizat acest mic grup de lucru la final de zi pentru a se trage concluzii, pentru a se face recomandări şi mai ales pentru a se transmite către organizatori un feedback prin intermediul facilitatorului de peergroup.
De remarcat că toate sugestiile făcute seară erau puse aproape imediat în aplicare de facilitatori ce îşi adaptau stilul de comunicare în funcţie de nevoile şi recomandările făcutechiar de participanţi.
Pe lângă cele două sesiuni zilnice, oportunităţile de a cunoaşte alţi cercetaşi şi de a află lucruri noi au fost nenumărate. O expoziţie permanentă, oferea posibilitatea fiecărei organizaţii să prezinte în pauze noi proiecte sau evenimente, în special jamboreele naţionale ce urmează să aibă loc în perioada 2016-2017.
Va recomandăm cu căldură să staţi cu ochii pe organizaţiile din Finlanda, Islanda, Franţa, Azerbaijan, Polonia, Norvegia sau Danemarca, pentru că organizaţiile naţionale din aceste ţări pregătesc o serie de manifestări extrem de interesante şi experienţe de neratat.
Totodată, al doilea concept nou propus de organizatori ce merită menţionat a fost “Ideas Worth Spreading”. Aici am participat la o discuţie despre posibile finanţări prin intermediul Leadership Training Fund sau Messengers of Peace. De asemenea, am aflat mai multe despre proiectul Leaders+, un nou sistem de formare implementat de organizaţia din Polonia.
Dacă până acum nu v-am convins, pe final va mai spunem că The Academy este cu siguranţă un eveniment în care fiecare cercetaş implicat în structurile naţionale, dar şi locale, se poate inspiră şi motiva cât pentru un an întreg cercetăşesc! Diversitatea de oameni, a organizaţiilor cu specific diferit, şi mediul internaţional care facilitează networkingul, schimbul de idei şi dezvoltarea de noi parteneriate, dar şi reprezentarea organizaţiei noastre la nivel european sunt câteva dintre motivele pentru care participarea la The Academy este benefică nu doar oricărui cercetaş, cât şi organizaţiei din care facem parte.
Ne-am bucurat să vedem că organizaţiile de cercetaşi din Europa sunt conduse şi ajutate de tineri implicaţi activi, având în spate adulţi care nu îşi uită momentele plăcute trăiteîn adolescenţă; ne-am bucurat să vedem că la nivel european oamenii ştiu să conlucreze şi că acceptă sfaturi şi schimburi de idei.
Îi salutăm pe această cale şi pe Kevin Camilleri, Joao Armado G. şi pe Radu Stinghe care şi-au făcut timp în aglomeratul lor program şi pentru câteva sfaturi şi idei pentru noi.
Le îmbrăţişăm şi pe Sînziana Râşca şi Diana Slabu – “zânele” noastre de la secretariat fără de care haosul hârtiilor ar fi fost fără de sfârşit.
Diana, Roxana şi Robert va salută şi predau ştafeta pentru 2016 sau cum ne-am străduit să învăţăm în portugheză: Ate a vista “The Academy 2015” – Bem vindo “The Academy 2016”