Undeva prin luna iunie a acestui an am văzut un anunţ al Departamentului Internaţional ONCR pentru un training dedicat lucrătorilor de tineret, organizat în Rusia. Primul lucru care mi-a atras atenţia a fost locaţia, una nu foarte obişnuită şi una în care nu îţi e dat să ajungi foarte des. Curiozitatea fiind deja stârnită, m-am apucat să citesc care erau obiectivele training-ului. Pentru mine a fost destul de clar faptul că trebuie să mă înscriu, după ce am citit tot. Fiind vorba de un training dedicat lucrătorilor de tineret care îşi dorea să ofere un set de instrumente ce pot fi utilizate de către traineri în diferite medii, nu avea cum să fie decât o experienţă foarte bună pentru mine.
Şi până la urmă, s-a dovedit a fi o experienţă de două ori mai bună decât mi-am imaginat! De ce? Am învăţat foarte multe metode practice care pot fi folosite de traineri în lucrul cu tinerii.
Ce am făcut mai exact?
Pentru că îmi place să spun lucrurile scurt şi la obiect, vă voi prezenta câteva din cele mai interesante activităţi şi workshop-uri la care am participat:
– Learning partner – pe tot parcursul training-ului, fiecare participant a avut un “learning partner”(un alt participant). Perechile de participanţi trebuiau să discute în fiecare seară despre activităţile din ziua respectivă şi să completeze un jurnal pentru a vedea progresul personal din cadrul training-ului şi a descoperi care sunt nevoile personale de învăţare.
– Experiential learning, Kolb model – am participat la o sesiune teoretică despre ce înseamnă învăţarea prin experienţă şi care este ideea modelului Kolb,urmând ca întreg training-ul să se bazeze pe acest model (Experimentare activă, experienţă concretă,observare reflectivă si conceptualizare)
– Cum să formulăm corect şi clar o întrebare? – personal, aceasta a fost sesiunea mea preferată. Aici s-a discutat despre cum putem să explicăm într-un mod clar regulile unui joc, ce au de făcut participanţii în cadrul unui workshop şi cum ar trebui puse întrebările pentru a avea un debriefing eficient cu un grup de tineri.
– Cum să dăm un feedback efficient? – Modelele BEST, EDIT şi Funnel
– Cum să creăm un plan al unui workshop
– Experienţa practică – în final am fost împărţiţi în grupuri de câte 4-5 şi a trebuit să construim împreună un workshop pe o tema aleasă de noi sau sugerată de trainer. După ce am ţinut acest workshop, am primit feedback, am discutat despre cum a decurs planificarea şi susţinerea workshopului şi, în final, a trebuit să repetem workshop-ul în ziua următoare, încercând să integrăm feedback-ul primit.
Consider că acest training mi-a oferit o paletă completă de activităţi şi informaţii care mă vor ajuta în dezvoltarea mea ca şi lider la cercetaşi. Deşi nu pot participa la continuarea din Cehia a acestui training, încurajez înscrierea oricărui lider sau senior dornic de a-şi dezvolta abilităţile de trainer.
Organizatorii foarte bine pregătiţi, varietatea participanţilor şi tema acestui training nu pot decât să contribuie în mod pozitiv la dezvoltarea unui lucrător de tineret.
În concluzie, experienţa a fost mai mult decât benefică şi recomand tuturor să participe la astfel de activităţi.