De ce „Mainstreaming Diversity & Inclusion”, de ce ToT, de ce Bosnia și Herțegovina?
Asta m-am întrebat și eu când am văzut apelul deschis pentru acest proiect. Dar având în vedere că nu căutam neapărat un eveniment la care să particip, ci acesta a venit singur la mine, aveam să găsesc rapid răspunsuri care să mă convingă instant.
Mainstreaming D&I este un proiect la nivel european care are ca scop răspândirea diversității și incluziunii sociale în rândul organizațiilor de cercetași din 6 țări balcanice ( Bosnia și Herțegovina, Macedonia, România, Muntenegru, Serbia si Croația ).
Și totuși, cum?
Uite așa, începând cu un Training of Trainers, stagiu de formare de formatori în acest domeniu, la care au participat câte 4 membri din fiecare țară inclusă în proiect. Uite așa ne-am găsit noi să participăm: Andrei Ionescu ( Ashu ), Raluca Popa, Mircea Ciobanu și eu, Adrian Marton. Și pentru că aveam nevoie și de cineva care să ne spună cum îmbunătățim aceste practici de incluziune în interiorul organizațiilor proprii, proiectul s-a desfășurat în colaborare cu cercetași experimentați din Belgia și Luxembourg. Mergând pe ideea că mic cu mic se face mare, noi, participanții la stagiu, vom forma la rândul nostru alți adulți din organizație pentru a fi capabili să implementeze programe de activități de diversitate la nivel local.
Cât despre locație, eu cred că a fost aleasă cu scopul de a ne face să fim 100% prezenți acolo, să eficientizăm procesul de învățare și să ne bucurăm de el. Mai exact, toată această experiență a avut loc la centrul cercetășesc de la lacul Boracko, în Bosnia și Herțegovina. Un loc minunat în natură, împrejmuit de cercetași, lângă un lac în care îți vine să te scalzi 25 de ore pe zi.
Toate acestea m-au convins pe mine să particip la acest ToT, iar Raluca ne spune de ce a ales și ea să vină:
“Lucrând cu diverse tipologii de oameni, de la copii până la adulți, am realizat ca în spatele fiecăruia se află o identitate, care pentru a fi acceptată trebuie mai întâi înțeleasă. De aici apare si dorința mea de a învățan cum să înțelegem diferența ca o calitate umana. Cu ideea asta am pornit la un training prin care să clarific ce presupune diversitatea și incluziunea socială la nivel de individ, patrulă sau organizație de cercetași.”
Avem locația, avem contextul, dar ce facem efectiv?
Ajunși acolo, am început cu o activitate de “Treasure hunt”, pentru a ne familiariza cu locul, cu ceilalți participanți, și cu scopurile și obiectivele proiectului. Și am mai început cu o baie în lac. Am intrat în cadrul simbolic, Comunitatea Agenților Secreți Scout, am vorbit, ne-am cunoscut.
În continuare, stagiul s-a axat foarte mult pe experiența noastră de diversitate. Am desfășurat activități spirituale, de stereotipuri, de reflexie personală. Nu doar ca am învățat să le livrăm și noi la rândul nostru, ci le-am trăit și le-am văzut impactul asupra noastră, reușind să înțelegem ca avem nevoie și de aceste tipuri de programe în ONCR. O mare parte din stagiu a fost destinată pregătirii unei activități de diversitate, implementări acesteia unui grup de participanți din altă țara, și debriefing-ului. Printre aceste experiențe, s-a strecurat din când în când cate o pauză de masă, câte o seară internațională și câte o sesiune de cântat și povestit la foc.
În ceea ce privește cu ce am rămas eu după toată experiența, am rămas cu viitorul.
Am rămas cu viitorul, pentru că am plecat de acolo cu planuri concrete, cu noi motivații, cu idei clare și cu amintirea unor oameni la care o să pot apela pentru orice fel de ajutor. Am rămas cu resurse, am rămas cu teme de gândire noi și cu încrederea că vom lăsa lumea un pic mai bună decât am găsit-o.
Ca o concluzie, Raluca ne împărtășește ce crede ea despre viitorul ONCR-ului în această direcție:
“Diversitatea copiilor și tinerilor alături de care lucrăm este adesea o provocare pentru noi, ca organizație de cercetași. Ne dorim să transm item valori și principii sănătoase, care încurajează integrarea în societate indiferent de caracteristicile individului, tocmai pentru că promovam incluziunea socială. Însă, de multe ori ne lipsește un sprijin care să ne ghideze și să ne îndrume în situații pe care le simțim a fi dificile. Cum tratezi un copil de 8 ani cu o anumită problemă la nivel psihic? Cum adaptezi programul pentru doi copii cu dizabilități locomotorii? Cum poți facilita integrarea unui copil in patrulă sau activitate? Cum poți deschide orizonturi spre acceptare și toleranță? Ne dorim să implinim viziunea 2023, iar pentru asta incluziunea socială și diversitatea reprezintă un pilon în crearea de lideri autentici și integri, capabili să se adreseze oricăror nevoi existente la nivelul membrilor organizației.”
Articol scris de Adrian Marton.